Bilden i fokus

Mathilda Tennysdotter ser former – inte en byggnad

Från Lönsboda till Los Angeles. Fotografen Mathilda Tennysdotter utmanade sig själv och sin kreativitet genom att flytta till Kalifornien. »När jag kom dit var jag ödmjuk och försiktig, kanske för mycket. Vi svenskar är ofta det medan amerikanarna gärna överdriver«, säger Mathilda som i den nya staden upptäckte arkitekturfoto – eftersom det där inte finns så mycket natur.

I fyra och ett halvt år har Mathilda Tennysdotter varit bosatt i »L.A.«, som hon kallar sin nya hemvist. Att bo i USA:s näst största stad är en stor kontrast mot hennes uppväxt utanför Lönsboda i Skåne. 

– Jag bodde mitt ute i skogen där det inte fanns jättemycket att hitta på. Ofta gick jag ut till kossorna i hagen och såg hur ljuset förändrades under dagen, det tyckte jag var häftigt. Jag lånade mina föräldrars kamera och började intressera mig för natur- och landskapsfoto. När jag fick min egen kamera kunde jag vara ute från tidig morgon till sen kväll för att fota. Man kan säga att i brist på andra saker att göra växte mitt intresse för foto.  

Tidigt fick Mathilda sina första fotouppdrag, då hon redan som 15–16-åring började fotografera för Ikea International i Älmhult. Hon tog bland annat bilder i fabriken och skapade presentationer för entrén. Detta gjorde hon vid sidan av studierna på gymnasiets medieprogram.

– Det var då jag förstod att man kunde jobba som fotograf. Och efter gymnasiet fick jag anställning som fotograf på två skoföretag i Glimåkra. Där var det mycket studiofoto­graferingar, vilket jag precis hade fått lära mig i skolan. Så jag fick tillämpa kunskaperna direkt.

I studion fotograferade Mathilda skor, men även bilder av modeller som visade upp de olika produkterna. Dessa användes till annonser och annan marknadsföring.

 

Foto: Mathilda Tennysdotter

 

Hur kändes det att få jobb direkt efter gymnasiet?

– Väldigt otippat att det skulle gå så fort. Jag var överlycklig, det var bättre än vad jag hade kunnat önska mig. Speciellt i en sådan här liten by.

Men redan efter två år började hon se sig om efter nya utmaningar. Och då riktades blicken utomlands. 

– Jag måste känna att det hela tiden sker en utveckling, antingen inom mig själv eller i min omgivning. Först ville jag flytta till Köpenhamn men kom fram till att det var lite för nära och bekvämt. Då tänkte jag istället att jag skulle ta mig så långt bort som möjligt, men där jag fortfarande kunde göra mig förstådd på engelska. 

Det blev Los Angeles i Kalifornen, dit hon flyttade hösten 2012. Hon hade aldrig tidigare varit i USA och kände ingen där. 

– Jag tror det är nyttigt att göra vissa resor själv, för att utvecklas som person. Men det var jättejobbigt i början. »Det här går inte« tänkte jag och var nära på att flytta tillbaka till Sverige efter ett halvår. Men jag gav det en chans till. 

– När jag kom till L.A. var jag ödmjuk och försiktig, kanske för mycket. Vi svenskar är ofta det medan amerikanerna gärna överdriver. Det var en stor omställning för mig och tufft till en början. Men jag behövde det. Från att ha varit en ganska blyg person har det här utvecklat mig på flera plan.

Bevakade Hillary Clinton

I och med att Mathilda har rotat sig allt mer i sin nya hemstad, har fotouppdragen blivit fler. Det har gått »över förväntan« säger hon och menar att Los Angeles är en bra plats för fotografer.

– Det känns som att de som arbetar kreativt är mer accepterade i L.A. än i Sverige, där man ska sitta vid ett skrivbord och ha fasta arbetstider. Men ett kreativt jobb fungerar inte så, vissa veckor är väldigt intensiva medan man är mer ledig under andra. 

För Mathildas del har uppdragen haft stor bredd, med allt från modefotograferingar till mer dokumentära jobb. Bland annat bevakade hon för en finsk tidning flera av Hillary Clintons valmöten i höstas. 

Att Mathilda är svensk tror hon har varit positivt när det handlar om att få jobb.

– Svenskar har gott rykte i världen och är kända för att prestera bra, vilket har hjälpt mig. Sen tror jag det är viktigt att vara ärlig och alltid leverera lite mer än vad man har kommit överens om.

Att hennes kunder även finns i Europa har haft betydelse för hur hon har agerat.

– Om jag bara hade haft amerikanska kunder hade jag nog fått bre på lite mer. Ifall jag är på något event eller någon fest handlar det mycket om att synas. Amerikanarna säljer in sig själva på fester och berättar gärna om hur duktiga de är, medan vi svenskar går på fest för att umgås.

 

    Sponsrad artikel från Nikon

    Senaste kommentarerna