Kamera & Bild testar

Vi provar Nikons tre nya objektiv och Nikon D7500

Kamera & Bild har provat Nikon D7500 med nysläppta AF-P DX NIKKOR 10–20mm f/4.5-5.6G VR, samt de två nya FX-objektiven fisheye 8–15mm f/3.5–4.5E ED och 28mm f/1.4E ED.

Nikon D7500

Nikon D7500 är Nikons senaste modell med sensor i DX-format, med stora likheter med Nikon D500 som släpptes förra året. Modellnamnet fick hoppa direkt till D7500 för att påvisa en stor förändring från föregångaren D7200 från 2015.  

Och jag kan inte annat än hålla med. Våra första intryck efter att ha använt kameran under några dagar är att den är snabb, riktigt snabb. Seriebildstagningen uppgår till 8 bilder per sekund, vilket är tillräckligt snabbt för de flesta att fånga snabba saker. Att fotografera beachvolleyboll rullar på fint, och autofokusen känns både snabb och stabil.

 

FOTO: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med Nikon D7500 och AF-S 70-200mm/2,8E FL ED VR.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med Nikon D7500 och AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3,5-4,5G ED vid f/3,5, 1/100s, ISO 220.

 

Angående snabbhet så är det egentligen inte bara seriebildstagningen som jag upplever som snabb. Hela kameran känns som mycket snabb i reaktioner på både knapptryck såväl som hantering av själva kameran. Dessutom finns många likheter med storebror Nikon D500, som är något mer avancerad, men jag upplever de två kamerorna som rätt lika varandra i just snabbhet, även om det finns en del skillnader i slutändan. Det beror helt klart på vad man fotograferar.

Nytt på modellprogrammet är autoläget som gör att kameran kan ta hand om alla inställningar själv, och våra första intryck är att kameran gör det bra. Fördelen här är alltså att man kan gå från en relativt funktionsfylld kamera med möjlighet att göra många inställningar för den som vill, men samtidigt justera om den till autoläge när man inte får till bilden, eller lånar ut kameran till någon annan som inte har koll på hanteringen av kameran.

I det stora hela ser vi rejält många likheter med storebror Nikon D500, men i testet som du kan läsa i nästa nummer av Kamera & Bild, dubbelnummer #7/8 i butik 4 juli, kan du läsa mer om hur skillnaderna egentligen upplevs.

 

FOTO: Calle Rosenqvist
Nikons nya fisheye-objektiv 8–15mm f/3,5–4,5E ED på en Nikon D810.

 

AF-S FISHEYE NIKKOR 8–15mm f/3,5–4,5E ED 

Detta är det första objektivet från Nikon som är av både fisheye-typ och zoombart. Att använda det är lätt, även om det inte passar till all typ av fotografering. men genom att man får med 180 grader vid 8mm-läget – då på en FX-kamera – blir bilden cirkulär. Genom att fotografera i 15mm-läget tecknar den ut till kanterna, och därmed försvinner de svarta otecknade områdena.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med Nikon D810 och 8–15mm f/3,5–4,5E ED vid 8mm (180 grader), f/5,6 1/125s ISO 100.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med Nikon D810 och 8–15mm f/3,5–4,5E ED vid 15mm, f/5,6 1/320s ISO 100.

 

När jag testar objektivet märker jag att det även går att fotografera i 14mm för att få med hela bilden utan direkt vinjettering, vilket innebär att det är mer en säker zon vid 15mm. Dessutom finns en markeringslinje vid siffrorna för brännvidden som indikterar var DX-läget ger en helt fulltecknad bild ut till kanterna.

Autofokusen är något svårbedömd eftersom vidvinkeln är så extrem, med vad vi kan döma så är den riktigt snabb, just på grund av detta.

Objekivet är kvalitativt byggt, med skönt zoom- och fokusreglage. Motljusskyddet, som vinjetterar på en FX-kamera, fungerar som en hållare för skyddskåpan. Skyddskåpan å sin del, är som ett linsskydd med förlängda kanter. Bra att veta är att bjektivet ändrar längd när man zoomar. Vi upplever att bilderna ser bra ut, men bildvinkeln är verkligen speciell, men absolut intressant för den som behöver cirkulär avbildning i 180 grader eller extrem vidvinkel-fisheye i upp till 15mm.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Nikon D810 med nya Nikon 28mm f/1,4E ED.

 

AF-S NIKKOR 28mm f/1,4E ED

Nikons nya ljusstarka vidvinkelobjektiv i FX-format – 28mm f/1,4E ED – är riktigt kvalitativt bygge riktad mot proffs. Objektivet jag fick prova var ett förhandsexemplar, vilket gör att vi inte kan uttala oss om den slutliga bildkvaliteten, men jag kan direkt säga att ljusstyrkan imponerar jämte brännvidden för vad man kan göra med objektivet.

När jag provade objektivet i svagt ljus i skymning fick jag möjlighet att kolla hur den tecknade av bakgrundensoskärpan, samt vilka möjligheter som vinns med brännvidden. Bakgrundsoskärpan blir mycket mjuk vid f/1,4, samtidigt som skärpan är bra på det som valdes att fokuserade på. Hur bra återkommer vi till, då vi kommer att testa det färdiga objektivet när det finns tillgängligt för test.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med Nikon D810 och 28mm f/1,4E ED vid f/1,4, 1/500s, ISO 80.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med Nikon D810 och 28mm f/1,4E ED vid f/1,4, 1/500s, ISO 100.

 

I och med att brännvidden är vidvinklig finns möjlighet att använda längre slutartider men ändå få skarpa bilder på objekt som inte rör sig, exempelvis landskap, samtidigt som ljusstyrkan på f/1,4 bygger på möjligheten att använda just snabbare slutartider. Summan blir att det finns många möjligheter med objektivet, beroende på vad du fotograferar.

Brännvidden är också rätt intressant. Många menar att 35mm är en bra medling mellan vidvinkel och normal, samtidigt som 24mm är något för vidvinkligt för de flesta. Med 28mm finns möjligheter att få med mycket, men ändå inte göra bilden för vidvinklig.

Även på detta objektiv upplever jag att autofoksuen är snabb.

Objektivet känns mycket kvalitativt och den mjuka fokusringen är riktigt bra att använda vid manuell fokusering. Dessutom är ringen rätt bred, vilket även förbättrar känslan vid fokusering manuellt.

AF-P DX NIKKOR 10–20mm f/4.5-5.6G VR 

Detta ultravidvinkelobjektiv för DX-format ger en brännvidd motsvarande 15–30 mm i småbild. Detta märks också i bilderna, eftersom bildvinkeln blir extrem just i 15mm-läget. Även detta objektiv var ett förhandsexemplar.

Byggnadsmässigt är objektivet som övriga i den prisvärda klassen, och håller inte samma nivå som de två andra nya FX-objektiven. Även om konstruktionen känns enklare så är det inga problem att använda objektivet. Fokusringen är bra, och den breda zoom-ringen är bra för att den är bred, men själva zoomningen är något trög vilket gör det svårt att mjukt och långsamt justera brännvidd, vid exempelvis filmning.

  

Foto: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med Nikon D7500 och 10–20mm f/4,5-5,6G VR vid 10mm (motsvarande 15mm i (FX) småbildsformat), f/9, 1/320s, ISO 100.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med Nikon D7500 och 10–20mm f/4,5-5,6G VR vid 20mm (motsvarande 30mm i (FX) småbildsformat), f/5,6, 1/400s, ISO 100.

 

I övrigt kompenserar den inbyggda vibrationsreduceringen bra för det längsta bländarvärdet på f/4,5. Dessutom är konstruktionen rätt kompakt, vilket gör att din kamera över lag tar mindre plats, samt blir lättare. Som vidvinkelobjektiv är det också ett spännande spann mellan 15mm upp till 30mm, eftersom du får både ultravidvinkel som tar in mycket av omgivningen, samt en vidvinkel som är mycket användbar.

Även här upplever jag att autofokusen är snabb, och objektivet är även av den nya AF-P-typen, vilket i alla fall gör den mjukare.

Bildkvaliteten återkommer vi till i vårt kommande test som vi gör när det färdiga objektivet finns tillgängligt.

 

    Sponsrad artikel från Nikon

    Senaste kommentarerna